Svampelasagne

250 g revet mozzarella
salat

Tilberedning
Kom de tørrede svampe (Karl Johan svampe er særligt gode. Andre svampe kan også bruges) i en skål og hæld vandet over. Lad stå og trække i 15 minutter.
Hak løgene og svits i olie på en stor pande. Kom lidt kød på ad gangen og svits indtil gennemstegt. Skær portobellosvampene i tern og svits med.

Hæld nu væsken fra de tørrede svampe gennem et kaffefilter og gem væsken. Skyl svampene og svits med kødet på panden. Hæld væsken fra svampene på panden og kog op. Krydr med estragon, revet citronskal, salt og peber.

Kom mel og 4 dl mælk i en kold gryde og pisk melet ud i mælken. Pisk resten af mælken i. Sæt på komfuret og kom smør og hvidvin heri. Rør rundt, indtil saucen begynder at boble let. Skru ned og lad saucen simre under omrøring i 5 minutter. Tag af varmen og riv parmesanosten i saucen. Smag til med salt og peber.

Fordel halvdelen af kødsaucen i bunden af en bradepande. Fordel en tredjedel af bechamelsaucen hen over. Læg 8 lasagneplader herpå. Kom nu resten af saucen og en tredjedel bechamel på. Læg de sidste lasagneplader over og fordel bechamelsaucen hen over pladerne. Drys mozarellaosten over det hele. Lad nu lasagnen stå og samle sig 30 minutter, før den kommer i ovnen. Sæt ovnen på 200 grader.

Placer lasagnen midt i ovnen og bag den i ca. 30 minutter. Hvis osten bliver for mørk, læg et stykke bagepapir hen over. Tag ud og server med grøn salat.

Frikadeller med svampe og tranebær

Vil du lave frikadeller med et nyt twist, så er denne opskrift lige noget for dig. Sådan har din familie og/eller gæster ikke smagt frikadeller før, og dermed bliver frikadellerne lige pludselig langt mere interessante og festlige.
500 g hakket svinekød, gerne 9-12%
100 g hvedemel eller rasp
Ca. 3 dl sødmælk, mængden kan variere
2 æg
50 g tørrede svampe
25 g tranebær
Lidt frisk timian
Salt
Smør og olie

Tilberedning
Blød svampene op i rigeligt med vand et par timer før frikadellerne tilberedes. Svampene dryppes godt af og steges i smør ved svag varme, smag svampene til med lidt salt. Skær svampe og tranebær i små stykker og hak timian fint. Løgene hakkes også fint.

Rør kødet godt sammen med mel og salt, og tilsat herefter et æg ad gangen og rør videre. Vend svampe, tranebær, timian og løg i frikadellefarsen. Tilsæt herefter mælk indtil farsen har den ønskede konsistens, bemærk det kan være mindre end 3 dl.

Efter farsen har hvilet i en halv times tid steges frikadellerne i olie ved medium varme. De skal have 10-12 minutter alt efter størrelse, husk at gennemstege frikadellerne.

Små svampepostejer

Til 4 pers:

4 æg
1 dl fløde eller mælk
4 skiver lufttørret skinke eller baconskiver
50 g svampe (også gerne opblødte tørrede svampe)
frisk eller tørret timian
salt og peber
lidt smør

Tilberedning
Tænd ovnen 175 grader. Smør 4 -6 muffin forme let med smør eller olie læg skinke eller bacon i.
Steg svampe, bland med krydderier og fyld formene halvt med blandingen.
Pisk æg og mælk eller fløde og fyld det i fomene. Bages i ovnen ved de 175 grader til æggemasen er stivnet.

Fryseegnet og lunes i ovn, når de skal bruges.

Vildt-ragout med rodfrugtemos

Til 5-6 personer

Ragout

1000 g skært krondyrkød i mundrette tern

100 g kalkunbacon i tern

400-500 g blandede vilde svampe (vægt på de friske svampe)

0,6 l svampefond (se vesteregnenssvampeforening.dk under opskrifter)

3-4 fed hvidløg

5 enebær

2 lauerbærblade

1 stilk rosmarin

1 stilk frisk porse

1/4 dl balsamico

1 dl cognac (kødet tilsættes cognac sidst under stegningen, ca. 1 dl pr. kg kød)

Salt og peber efter smag

Olivenolie til stegning af kødet

Evt. 1 dl tørrede tranebær vendt i brunet smør og hakket persille til pynt (afhænger af, hvordan raguen serveres).

Tilberedning

Kødet skæres i mundrette stykker og brunes i olivenolie ved middelhøj varme. Lige inden det er færdigstegt tilsættes cognac. Kødet steger færdig, så alkoholen når at dampe af. Løg og hvidløg skæres i mindre stykker og steges i olivenolie til løgene er blanke. Kalkunbacon steges let på panden.

De stegte ingredienserne samles i en gryde. Der tilsættes svampefond, knuste enebær, lauerbærblade, rosmarinstilke, porse og balsamico. Gryden sættes i kog og koger svagt i ca. 60 min.

Svampene skæres i små stykker og steges til det meste af væsken er fordampet (minimum 10 min.) Når gryden har kogt ca. 60 min tilsættes svampene og gryden koger ved svag varme yderligere ca. 30 min. til kødet er mørt. Hvis ragouten er for tynd jævnes den med maizena.

Retten smages til med salt og peber.

Ved servering af retten kan den pyntes med tranebær, der er vendt i brunet smør, og hakket persille.

Rodfrugtemos

Lav rodfrugtemos af halvt kartofler og halvt selleri, pastinak og persillerod. Kog kartofler for sig og rodfrugter for sig, begge uden tilsætning af salt. Kogevandet fra kartoflerne kan om nødvendigt tilsættes mosen for at opnå den ønskede konsistens, mens vandet fra rodfrugterne ikke anvendes i mosen. Mos kartofler og rodfrugter sammen med olivenolie og lidt smør efter smag og smag til med salt. Drys den færdige rodfrugtemos med hakket persille i rigelige mængder lige før servering.

Kylling med svampe

• 20-30 g tørrede svampe
  • 3 dl vand
  • 4 lår med rygstykke
  • salt og peber
  • 25 g smør
  • 2-3 store skalotteløg
  • 1-2 fed hvidløg
  • ¼ liter hvidvin
  • 1½ dl cremefraiche 38 % (eller piskefløde)
  • sovsejævner
  • 250 g friske svampe
  • 2 stilke frisk rosmarin
  • 25 g smør

Tilberedning

Skyl de tørrede svampe, og læg dem i blød i 3 dl vand i mindst 10 min.

Del lårene midt på og krydr med salt og peber.

Brun lårene i en stegegryde i smør, og læg dem på en tallerken.

Pil og hak skalotteløg og hvidløg. Steg dem i gryden i 5 min., og tilsæt de udblødte svampe med væske (hvis det er trompetsvampe hældes væsken væk og erstattes med vand) og vin. Giv det et opkog, mens du rører i gryden.

Læg kyllingestykkerne tilbage i gryden, og lad dem simre under låg ved svag varme i ca. 35 min., til de er møre.

Tag låget af, tilsæt cremefraiche, og kog sovsen igennem. Smag til med salt og peber, og jævn evt. med sovsejævner.

Rens de friske svampe, og del dem evt. Skyl og hak rosmarinnålene. Steg de friske svampe og rosmarin på en pande med smør, krydr med salt og peber, og hæld dem over kyllingen.

Server med rodfrugtmos.