Indhold
Siderne herunder indeholder opskrifter på retter med svampe og forslag til tilberedning af svampe. Formålet er at give inspiration til og variation i tilberedningen og anvendelsen af svampe i madlavningen. Der er udgivet flere bøger med opskrifter på retter med svampe. Her vises nogle af de opskrifter, som foreningens medlemmer synes er særligt gode, selv om de ofte er stærkt inspirerede af kogebøgernes.

Advarsel
Første gang du spiser en svampeart, anbefales det, at du indtager en lille portion. Dette fordi selv "gode spisesvampe"  kan give enkelte personer allergiske reaktioner, f.eks. uro i maven, kvalme, opkast og i sjældne tilfælde mere kritiske allergiske reaktioner. Vær også opmærksom på at nogle af de "gode spisesvampe" kan give allergiske reaktioner sammen med indtagelse af alkohol, hvilket ligeledes er personafhængigt.

Når du tilbereder svampe, er det vigtigt, at du varmebehandler (steger eller koger) svampene minimum 10 minutter. I naturen er der mulighed for overførelse af sygdomme og mikroarganismer fra dyr m.m. til svampene. En del svampe er desuden giftige i rå tilstand. En grundig varmebehandling nedbryder giften i svampene og fjerner smittefaren.

Eksempler på kogebøger med svampeopskrifter:

- Svampe Kogebogen af Ingrid og Pelle Holmberg - giver en god vejledning i at plukke og håndtere svampene efterfølgende. ISBN nr.: 978-91-1-304764-5 (Pt. udsolgt)

- Naturmad i Nationalpark Thy, - af Jytte Nielsen og Mie Buus.  ISBN nr.: 978-87-88945-40-9