Årets første svampetur gik til Soldaterskoven i Tønder.
22 veloplagte medlemmer mødte op - både fra øst og vest - i dejligt solskinsvejr og blå himmel det meste af tiden. Flere medl. udtalte - vi mangler at komme ud med kurven igen, nyde fællesskabet og en dejlig tur i skoven.
Vi søgte efter de spiselige vintersvampe, og der blev fundet Judasører, Gul Fløjlsfod og Østershatte. Der blev også fundet en del ikke spiselige proresvampe og en  enkelt Krølhåret pragtbæger. Nogle fyldte kurvene med bark og mos.
Så blev der fundet "stjernesnot", der opstår, når fugle spiser hunfrøer. Fuglene efterlader frøernes æggestokke, der svulmer op til en slimet geléklump 🐸😆.

Næste arrangement er generalforsamlingen den 25. februar 2024 kl. 11.00 i Medborgerhuset, Tønder. Indbydelse med dagsorden udsendes snart med mail til alle medlemmer og kommer her på hjemmesiden.

Alle medlemmer ønskes

God Jul og Godt Nytår

fra bestyrelsen Lene Illum, Margit Viig, Marianne Jensen, Egon Nissen og Regnar Sørensen

Husk næste arrangement den 27. januar 2024 kl. 13.00 i Soldaterskoven ved Tønder. En svampetur, hvor vi leder efter vintersvampe.

Husk også at reservere søndag den 25. februar 2024 kl. 11:00 – Ordinær generalforsamling. Medborgerhuset, Østergade 63A, 6270 Tønder

Lørdag den 11.11.2023 gik svampeturen til Sønderskov ved Aabenraa. 11 medlemmer mødte op. Af de spiselige svampe blev der fundet Tragtkantarel og Pigsvampe. Mange steder finder man lige nu Violet hekseringshat. Det kan mærkes på udbyttet, at der er kommet kølige nætter. Svampesæsonen går på hæld. Nu venter vi på de mere kuldetålende spisesvampe, som Østershat og Fløjelsfod.

Efter svampeturen fortsatte en del af de fremmødte til Jejsing Friskole, ligesom nye kom til. Vi var i alt 13, der mødtes og lavede svamperetter og spiste sammen.

Menuen lød på:
Svampesnack med bacon (kæmpe parasolhat)
Lun svampesandwich med æg (pigsvampe)
Butterdejsstang med svampe (tragtkantareller og pigsvampe)
Canelloni med svampe, spinat og oksekød (pigsvampe og tragtkantareller)

Opskrifterne kan rekvireres fra Margit via foreningens mail, og senere kan de ses på hjemmesiden sammen med mange andre opskrifter.

En stor tak til Margit og Marianne for et dejligt og hyggeligt arrangement med velsmagende svamperetter. Også tak til alle deltagerne, der uden tøven holdvis gik i gang med at rense svampe og lave de enkelte retter i et muntert køkken. Tak til alle.

Årets sidste tur går til Lerskov Plantage mellem Rødekro og Genner på lørdag den 18.11.

Regnar Sørensen

Det næstsidste arrangementer i 2023 var en svampetur til Lerskov Plantage den 18. november. De 13 deltagere fandt meget lidt i skoven. Hans Frost foreslog, at vi tog til Jørgensgaard Skov ved Aabenra. Her blev kurvene fyldt med Trompethat og svampehøsten var reddet.

Det sidste arrangement var foreningens traditionelle julearrangement. I år mødtes 29 veloplagte deltagere i Søgårdslejren, hvor Hans Jørgen Albrechtsen guidede os og fortalte om historien bag Søgård Slot fra 13-tallet til i dag. Efter et glas gløgg gik turen til Medborgerhuset Dams Gård i Felsted, hvor Allice, Kirsten og Torkild havde sørget for en dejlig julefrokost i hyggelige omgivelser. En stor tak til dem for et flot arrangement.

Regnar Sørensen

Bestyrelsen har besluttet at aflyse svampeturen til Årup Skov lørdag den 21. oktober 2023. En vejrudsigt lover kraftig blæst til stormende kuling med kulmination natten mellem fredag og lørdag. Bestyrelsen finder det uforsvarligt at gå i skoven, hvor grene kan falde ned og træer vælte. Da der samtidig er udsigt til vedvarende regn fra torsdag og weekenden over, har bestyrelsen besluttet at aflyse svampeturen.
Vi ses forhåbentlig på foreningens næste svampetur, der går til Kollund Skov søndag den 29. oktober 2023 kl.10:00.  Husk sommertid slutter natten mellem den 28. og 29. oktober.