Referat fra foreningens ordinære generalforsamling den 25.02.2024 er udsendt til allle medlemmer og lagt på hjemmesiden under menuen "Foreningen/Generalforsamlinger/2024". Ligeledes er aktiviteter 2024 lagt på hjemmesiden under menuen "Aktiviteter/2024". De to første aktiviteter i 2025 er lagt under Menuen "Aktiviteter/2025".

Helle Samsø tilbyder igen i år kurser for dels begyndere og dels i udvidet viden om svampe. Helle brænder for at lære fra sig om svampenes verden. Som hun udtrykker det:
"Her er man nødt til at lære de forskellige slægter og de forskellige slægters kendetegn at kende. Med metoden prøv igen og igen... Og med erkendtligheden at man aldrig lærer alle svampe at kende, højest at kunne bestemme den slægt svampen tilhører. At lære at beskrive et fund, så eksperterne kan bruge det til videre efterforskning. Hvilket egentlig også er en af de vigtigste egenskaber i svampekundskab. Overlad den endelige bestemmelse til en ekspert inden for den slægt man har fundet frem til.
 Der er mange slægter jeg ikke kender på det udvidede niveau. Men jeg er sikker på hvilken slægt svampen er indenfor, det er det der er alfa og omega. Dette gælder især for svampe i den kategori, der ikke indeholder spisesvampe.
 Funghifaunaen er et meget stort afsnit i evolutionen siden livet på kloden opstod, og der er siden dengang baciller, vira og svampe der har sloges om herredømmet. Så det er stærke og erfarne kræfter vi er oppe imod."

Er du interesseret i at lære mere om svampe, kan du kontakte Helle Samsø. Undervisningen tager ca. 2 timer/gang afhængigt af tilgængeligt undervisningsmateriale. Undervisningen er gratis. Tilmelding på: Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Dagsorden:

1. Valg af mødeleder
  2. Formandens beretning
  3. Kassererens forelæggelse af regnskab
  4. Forslag fra bestyrelsen og medlemmer
  5. Budget og fastlæggelse af kontingent
  6. Valg af bestyrelsesmedlemmer samt 1 revisor og 1 revisor suppleant, jf. vedtægternes § 4
  7. Medlemmernes ekskursionsønsker m.v. for den næste sæson
  8. Eventuelt

Forslag fra medlemmerne fremsættes skriftligt til formanden senest 8 dage før generalforsamlingen (dvs. senest lørdag den 17. februar 2024) til Regnar Sørensen på mail Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller sms til mobil +45 30 53 26 13.

Vedrørende dagsordenens pkt. 1:
Bestyrelsen foreslår Thomas Uhre som mødeleder.

Vedrørende dagsordenens pkt. 6:
Bestyrelsen foreslår valg af dem, der genopstiller, samt af den nye kandidat.
Følgende bestyrelsesmedlemmer er på valg for to år:

Marianne Jensen, Tønder - genopstiller

Regnar Sørensen, Tønder - genopstiller

Suppleant til bestyrelse er på valg hvert år:

Helle Nielsen, Tønder – Genopstiller ikke – Ny kandidat: Karin Fogh Christensen, Haderslev
Revisor og revisorsuppleant er på valg hver år:

Revisor Susanne Sørensen, Tønder - genopstiller

Revisorsuppleant Cornelius Michelsen, Tønder - genopstiller

Referat:

1. Valg af mødeleder
Thomas Uhre blev valgt og konstaterede at dagsorden var udsendt rettidig.
2. Formandens beretning
Regnar Sørensen fremlagde beretningen, den blev godkendt uden bemærkninger.
3. Kassererens forelæggelse af regnskab
Margit Vig gennemgik regnskabet. Pr. 31.12.2023 var der en samlet formue på 19.420,45 kr.
Regnskabet blev godkendt.
4. Forslag fra bestyrelsen og medlemmer
Ingen indkomne forslag
5. Budget og fastlæggelse af kontingent
Margit Vig gennemgik budgettet. Det budgetterede underskud skyldes hovedsageligt
foreningens 40 jubilæum, som bliver fejret 27. april 2024. Derudover er der en forventet udgift
til opgradering af vores hjemmeside. Der er p.t. 106 medlemmer.
Kontingent fastsat til 100 kr. pr. medlem over 18 år. Børn og unge er gratis.
§ 4 7
Bestyrelsesmedlemmer: Regnar Sørensen og Marianne Heide Jensen blev genvalgt for 2 år
Suppleant: Karin Fogh Christensen valgt for 1 år
Revisor: Susanne K. Sørensen blev genvalgt for 1 år.
Revisorsuppleant: Cornelius Michelsen blev genvalgt for 1 år.
7. Medlemmernes ekskursionsønsker m.v. for den næste sæson
Regnar Sørensen gennemgik bestyrelsens forslag til aktivitetsplan for 2024/2025.
Pkt. 1. Er afholdt med deltagelse af 22 medlemmer. 3 4. Ingen ændringer i planen.
Pkt. 5. Marbæk tur med efterfølgende madlavning og overnatning på Fanø.
Lene Illum fortalte om bestyrelsens besigtigelse af spejderhytten Fenjagården på Fanø. Der
er to sovesale med plads til 6 8 pers. samt 2 leder rum til 2 x 2 pers. Gode køkkenfaciliteter
og god beliggenhed på Østsiden og i nærheden af skov.
Overnatningspladser blev drøftet. Der var overvejende stemning imod at overnatte flere i
samme rum.
Punktet tages af planen og bestyrelsen arbejder videre med et endags
madlavningsarrangement.
Pkt. 6 10. Ingen ændringer i planen.
Pkt. 11. Weekend turen Klosterhede og Vesterbækhus.
Vesterbækhus har 24 overnatningspladser i 2 3 rums værelser. I 2023 deltog 21 medl.
men bestyrelsen ser gerne at flere deltager og har derfor gjort sig nogle overvejelser.
Marianne Jensen fortalte at bestyrelsen i den forbindelse vil yde et tilskud til ekstern
overnatning på 600 kr. - svarende til overnatningsprisen på Vesterbækhus.
Men kun hvis alle 24 overnatningspladser i huset er fyldt op.
Overnatningen blev drøftet i forhold til at sove flere i samme værelse. Der var ønske om
enkeltværelse. Bestyrelsen er gerne behjælpelig med at finde ekstern overnatning, såfremt
man ønsker enkeltværelse.
Der er strøm til campingvogne/mobilhomes.
Pkt. 15. Undersøge jagtsæson i Kelstrup Fredskov i 2023 måtte vi flytte turen til Kollund
skov.
Pkt. 17. Julearrangementet afholdes i Tønder i 2024. Vi forsøger at skifte mellem den
østlige og vestlige del af vores dækningsområde.
8. Eventuelt
Ingen bemærkninger.
Tønder, den 28. februar 2024
Referent Marianne Heide Jensen

Formandens beretning for året 2023:

Det er i år foreningens 40. generalforsamling og foreningen har den 4. april 40 års jubilæum.

På generalforsamlingen 26. februar 2023 blev Lene Illum Hansen og Margit Viig genvalgt, samt Egon Nissen nyvalgt alle for to år.

Helle Nielsen blev valgt som suppleant for et år. Susanne Sørensen blev nyvalgt som revisor, mens Cornelius Michelsen blev genvalgt som revisorsuppleant - begge for 1 år.

2023 var året, hvor generalforsamlingen udnævnte foreningens anden æresmedlem, nemlig Bende Stockholm Petersen.

Bestyrelsen konstituerede sig efter generalforsamlingen på følgende måde:

• Formand Regnar Sørensen
  • Næstformand Lene Illum Hansen
  • Kasserer Margit Viig
  • Sekretær Marianne Jensen
  • Bestyrelsesmedlem Egon Nissen

Bestyrelsens arbejde og foreningens aktiviteter

I 2023 er der afholdt fem bestyrelsesmøder. Det første møde blev afholdt af den gamle bestyrelse forud for generalforsamlingen i 2023.

Derudover sker der en løbende opfølgning på bestyrelsesmøderne samt behandling af nye emner via mail, tlf. mm.

Bestyrelsen prioriterer fortsat, at medlemmerne bliver informeret så godt som muligt om foreningens aktiviteter. Det sker dels på hjemmesiden ”vesteregnenssvampeforeningn.dk” og dels via mail og nyhedsbreve til alle medlemmer.

Som supplement til disse primære informationskanaler kan de medlemmer, der er på Facebook, følge den lukkede gruppe ”Vesteregnens Svampeforening”. Her kan medlemmerne kommentere eller lægge informationer op. Der er lige nu 46 medlemmer af gruppen.

Af nye initiativer i 2023 kan nævnes følgende:

• januar 2023 afholdte foreningen kursus i svampedyrkning. Helle Nielsen havde arrangeret kurset, som blev holdt hos SovGodt8 B&B i Sæd ved Tønder. Stor tak til Helle Nielsen.
  • februar 2023 var der en svampetur til Soldaterskoven nord for Tønder, hvor vi søgte og fandt vintersvampe – Østershat, Gul fløjlsfod og Judasører.
  • Den 11. november 2023 havde foreningen en svampetur til Sønderskov ved Aabenraa om formiddagen. Om eftermiddagen lavede 13 tilmeldte svamperetter i køkkenet på Jejsing Friskole efter kyndig vejledning af arrangørerne Margit Viig og Marianne Jensen. Om aftenen spiste vi sammen og nød de vellykkede retter. Stor tak til Margit og Marianne og de ivrige deltagere.
    Det er et arrangement som giver gode sociale relationer og madoplevelser. Der kunne godt være flere deltagere, og det kan stærkt anbefales at deltage. Bestyrelsen vil i år arbejde lidt videre med madlavningsarrangementet, hvilket I vil høre nærmere om under forelæggelse af aktivitetsplanen for i år.

Der har været ændringer i et par af foreningens arrangementer, som jeg synes skal nævnes:

• juli arrangerede foreningen en ekstratur til Årup Skov ved Aabenraa, fordi der på det tidspunkt var begyndt at komme gang i svampene. Trods kort varsel mødte 16 medlemmer op og fandt især rørhatte og granmælkehat til kurvene.
  • På Klosterhedeturen den 22. – 24.september var overnatningsstedet ikke Oddehus, men Vesterbækhus. Det er en god erstatning for Oddehus, som udlejer Sv. Åge har solgt. Der kan maksimalt overnatte 24. personer i Vesterbækhus. Der er flere rum, hvor der kan overnatte 2 eller 3 personer.
    Foreningen vil gerne have flere end de 18 personer, der deltog i 2023 med på denne weekendtur. Weekendturen er både en interessant og givtig svampetur, men også et godt socialt arrangement.
    Foreningen overvejer andre overnatningsmuligheder i fald alle pladser i Vesterbækhus er besatte, og der er flere, der ønsker at deltage.
  • oktober aflyste foreningen svampeturen til Årup Skov på grund af stormvejr. Vi vurderede, at det var uforsvarligt og farligt at gå i skoven i det vej.
  • Julearrangementet den 25. november blev for første gang afholdt på Dams Gård i Felsted. Allice Mølgaard samt Kirsten og Torkild Todsen var tovholdere og arrangører for dagen. Vi startede i Søgård Lejren, hvor Hans Jørgen Albrechtsen viste rundt og fortalte historien bag Søgård Gods frem til i dag. Derefter indtog de 29 deltager julefrokosten på Dams Gård, som har alle faciliteter og god plads. Et meget vellykket arrangement. Stor tak til Allice, Kirsten og Torkild

Ud over disse arrangementer vil bestyrelsen anbefale, at flere medlemmer deltager i heldagsturen til Frøslev og efterfølgende spisning. Den 15. oktober 2023 - efter turen i Frøslev Plantage - var der kun 19 medlemmer, der deltog i spisning hos Helle Samsøe, og der er plads til max 25. Så vi håber på større tilslutning i 2024. Stor tak til Helle for at lægge både hus, dyrekød, forret og salat til - og ikke mindst for sponsorater fra guidede ture med foreninger og institutioner.

Foreningen har i alt afholdt 19 programsatte arrangementer i 2023 samt en enkelt svampetur uden for programmet. De 15 har været endags svampeture.

Nedbøren i 2023 var meget ujævn fordelt. Svampevæksten begyndte så småt i april og maj måned; men Tørken i maj og juni måned bevirkede at væksten gik helt i stå og først kom i gang igen sidst i august/først i september. Til gengæld fortsatte svampesæsonen frem til frosten kom i december måned.

Hele sæsonen med de gode rørhatte udeblev stort set i 2023. Til gengæld kom efterårssvampene i pæne mængder – Tragtkanterel, Trompetsvamp, Pigsvamp, Violet hekseringshat, Granmælkehat, Brunstokket rørhat m.fl.

Alt i alt en rimelig god svampesæson, men uden de tidlige rørhatte.

Vores arrangementer, især endags svampeturene har været ret godt besøgt, typisk omkring 20 deltagere pr. tur. Det er bestyrelsen godt tilfreds med.

Medlemssituationen

Ved udgangen af 2023 var der 98  + vores 2 æresmedlemmer. Her i 2024 er tallet allerede vokset, så nu er vi over 100.

Bestyrelsen er meget tilfreds med udviklingen i antallet af medlemmer, hvoraf der efterhånden også er en del yngre; men pensionisterne udgør stadig en majoritet.

En stigende interesse for naturen og ”dens frugter til køkkenet” ser vi som en af årsagerne til det stigende medlemstal. Det giver selvfølgelig udfordringer for foreningen. Vi skal tilpasse vore arrangementer, så dels så mange som muligt kan deltage, og dels tilgodese flest mulige interesser inden for svampeverdenen. Derfor prøver bestyrelsen hele tiden at finde nye aktiviteter og tilpasse de gamle kendte. Men basis i foreningen er, at flest mulig lærer de danske svampe at kende og at formidle viden om de enkelte svampes økologi i den danske natur. Det at spise svampe er i grunden kun en skøn kulinarisk sidegevinst af gode svampekundskaber.

Med disse ord vil jeg takke foreningens medlemmer for et stort engagement og livlig deltagelse i aktiviteterne.

Jeg vil ligeledes takke bestyrelsen for et godt samarbejde.

Jeg håber, vi i bestyrelsen fortsat er i stand til at skabe fornyelse og aktiviteter til de fleste medlemmers tilfredshed, så vi også fremover har en interessant og livlig forening med et godt socialt samvær.

Regnar Sørensen

Svampesnack med bacon 24 stk.

1 ½ pk bacon (12 skiver)

24 svampe små friske svampe eller tilsvarende mængde friske tragtkantareller eller f.eks. stykker af parasolhat

Olie til stegning af svampene

Tandstikker

Tilberedning:

Rist svampene

Skær bacon skiverne over på midten og adskil skiverne.

Rul de stegte svampe i bacon og luk med en tandstik.

Rist dem i rygende varm olie, til baconen er smukt brunet.

500 gram Tagliatelle - eller anden båndspaghetti - frisk eller tørret

500 gram friske svampe (gerne rørsvampe) eller tilsvarende mængde tørrede

½ glas hvidvin

1 tsk rosmarin eller timian

3 spsk olivenolie

2 fed hvidløg – hele pillede

Salt og peber

50 gram parmesanost

Tilberedning:

Kog pastaen, som anført på pakken – og dræn den for vand

Skær svampene i skiver – udblød dem først, hvis de er tørrede

Opvarm en pande med olivenolie ved middelvarme og tilsæt de hele fed hvidløg – pas på de ikke branker!

Tilsæt svampene og rør rundt 3 til 4 minutter

Tilsæt hvidvin og timian eller rosmarin. Hæv varmen, indtil vinen er fordampet

Skru ned og lad det koge ca. 8 minutter

Hæld pastaen på panden og vend den i svampestuvningen

Drys med reven parmesan og server.

Svampepie mini – 6 stk

25 gram smør + lidt til smøring af muffinformen

1 tsk. olivenolie

1 lille løg – fint hakket